Gyűrűk Ura/Hobbit Fanfiction Írói Kihívás

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

Kulcsok

2015. május 30. - SlytHay

<=NEGYEDIK KIHÍVÁS=>

 

FŐTÉMÁK:

A témákat nem feltétlenül kell a szó szoros értelmében venni.

  • SZÜLETÉS: Valaminek a kezdete, kialakulása, megújulás. A születés utalhat például egy új gondolat, eszme, elhatározás, egy barátság/kapcsolat, egy birodalom születésére is. A születés a körülmények függvényében lehet valami boldog, lehet egy fényes jövő előfutára, de lehet erőszakos, vérben fürösztött is.

 

  • ELMÚLÁS: Valaminek a vége, valamiről való lemondás. Az elmúlás utalhat például egy élet, egy barátság/kapcsolat végére, egy birodalom bukására, egy eszme összetörésére, vagy akár egy elme megbomlására. Az elmúlás nem feltétlenül valami rossz, jelképezheti a visszavonulás hozta békességet és megnyugvást is.

 

A főtéma és a titkos kulcs mellett egy főkulcs lesz.

A főkulcs egy helyszín, azonban elsősorban az a célja, hogy a nevük alapján ihlesse meg valami az írót, és úgy próbálja meg azt az egyedi ötletet, elgondolást belefűzni a történetbe. Természetesen az is megengedett, hogy magát a konkrét helyszínt is felhasználják, viszont ahhoz, hogy teljes pontszámot érjenek a főkulcsok, elvont értelemben is fel kell hogy használják őket.

 

A választható főkulcsok az alábbiak:

  • Ered Gorgoroth "Rémület hegyei"
  • Ered Wethrin "Árnyékhegység"
  • Calacirya "A Fény Hasadéka"
  • Haudh-en-Nirnaeth "Könnyek Dombja"
  • Himland "Hűvös Sík"
  • Dínen "A Csendes vidék"
  • Iant Iaur "Öreg Híd"
  • Hithlum "Ködvidék"
  • Lanthir Lamath "Visszhangok Vízesése"
  • Moria "Fekete Szakadék"
  • Osgiliath "Csillagok Erődje"
  • Amon Ethir "A Kémek Hegye"

 

 

<=HARMADIK KIHÍVÁS=>

 

I. ELLENTÉTKULCS (főkulcs): A történet fő alkotóeleme. Az íróknak a választott ellentétpárt kell a cselekmény középpontjába helyezniük. A kulcs rávetíthető egy karakterre, egy érzésre, egy eseményre, egy állapotra, stb., vagy egyszerre több mindenre is a döntés az írók kezében és fantáziájában van. Fontos, hogy az ellentétpárnak ne csak az egyik fele legyen hangsúlyos, tehát törekedni kell az egyensúlyra, az ellentétpárok "ütköztetésére".

A választható ellentétkulcsok a következők:

valóság képzelet

szelíd vad

otthon hontalan(ság)

feladás kitartás

bátorság gyávaság

ártatlan(ság) bűnös(ség)

haragtartás megbocsátás

kert láp

rabság szabadság

pillanat örök

 

II. CÍMKULCS (másodlagos kulcs): Ez a kulcs adja a történet címét. Az író feladata az, hogy a választott cím minél inkább lefedje, alátámassza a megírt történetet; tehát valamilyen értelemben bele kell formálni magába a cselekménybe is, hogy a történet címe megfelelően előrevetítse, sugallja az olvasó számára, hogy mire is számíthat.

A választható címkulcsok a következők:

Tintapacák

Négykézláb

Senki sincs otthon

Hallasz?

Mezítláb

Tökéletes látszat

Még mindig itt vagyok

Fantazmagóriák útvesztője

Fuss, fuss és fuss

Vadászat

Hol a világok ütköznek

Lehajtott fejjel a győztesek közt

Láncra vert álmok

Puszta kézzel

 

III. TITKOS KULCS: Ennek a kulcsnak nem kell kimondottan fontos szerepet betöltenie a történetben, de ettől függetlenül természetesen ez nem ellenzett, sőt! A titkos kulcsnak minimum egyszer fel kell bukkannia a történetben, azonban ha ennél több jelentőséget nem szolgáltat neki az író, a kulcs "csak" 1 pontot ér a pontozási szabályzat szerint, nem adható meg rá a maximális 3 pont. A titkos kulcs egészen a publikálási szakaszig titkos marad.

A titkos kulcs kiválasztásához egy számkódra lesz szükség, amit a jelentkezés során kell megadnia az írónak.

A választható számkódok a következők:

I. – 31-606

II. – 611-1098

III. – 1103-1516

(Például: I. 87 vagy III. 1450)

 

 

<=MÁSODIK KIHÍVÁS=>

CSAPATTÉMÁK:

1. csapat: ÚTON ~ szimbolikus csapatnév: Alagos (=vihar tünde nyelven)

Ez a téma azokat a történeteket foglalja magába, melyek a nyughatatlanságról, az örök útonállásról, vagy esetleg a megállapodásra való képtelenségről szólnak. A kardokkal, bárdokkal vívott csaták és az elmékben tomboló viaskodások helye. Az útkeresés, a folytonos küzdelmek, az erős akaratok által vezérelt történetek témája ez.

2. csapat: ÚTFÉLEN ~ szimbolikus csapatnév: Ninniach (=szivárvány tünde nyelven)

Ez a téma ad otthont azoknak a történeteknek, melyeket a nyugalom, a megállapodás, a megbékélés aurája leng körbe. Ám a boldog letelepedés mellett ide tartozik a jóba/rosszba való belenyugvás is, a korábban fáradhatatlan küzdőkedv elvesztése, a beletörődés a megváltoztathatatlanba.

 

A csapattémák leírása csupán útmutatóként szolgál; a leírt példákat még megannyi másik lehetőséggel lehet bővíteni. Legyetek kreatívak, forgassátok ki a témákat önmagukból! (De azért maradjatok a homokba húzott határvonalakon belül. ;))

A csapattémákon túl természetesen vannak "normál" kulcsok is.

I. KÉP KULCS: Ez a kulcs egy kép formájában lesz majd választható. A lista a kulcsosztás pillanatában fog nyilvánossá válni. Amit előre tudni lehet erről a kulcsról, az az, hogy valamilyen formában kötődik majd a csapattémákhoz, és hogy a történetben fontos szerepet kell betöltenie; tehát nem elég, ha csak egyszer-kétszer felbukkan a sorok közt elrejtve, valamilyen szerepkörben a cselekmény egyik alappilléreként, vagy legalább annak támasztékaként kell funkcionálnia.

I.

bgr208_0536.jpg

II.

p6unz.jpg

III.

tumblr_inline_o50653e5bw1tl4znt_1280.jpg

IV.

sword_narsil.jpg

 V.

tumblr_ni4d0uhcqp1sns9vwo1_1280.jpg

VI.

strider_in_prancing_pony_fotr.png

VII.

sam-not-at-bag-end.jpg

VIII.

jmnq7lg.jpg

 IX.

9157a5128a67a557e38074d871202381.jpg

X.

5b22e87e66f1353f20bfb13ca9d3bded.jpg

XI.

a1ecded511d7275e4ebec36f4ea2a6ef.jpg

XII.

fire-flames-1093984-m.jpg

XIII.

maxresdefault.jpg

 

II. TITKOS KULCS: Ennek a kulcsnak nem kell kimondottan fontos szerepet betöltenie a történetben, de ettől függetlenül természetesen ez nem ellenzett, sőt! Viszont a főkulcs rovására nem épülhet rá a cselekmény. A titkos kulcsnak minimum egyszer fel kell bukkannia a történetben, szóba kell kerülnie, azonban ha ennél több jelentőséget nem szolgáltat neki az író, a kulcs "csak" 1 pontot ér a pontozási szabályzat szerint, nem adható meg rá a maximális 3 pont. A titkos kulcs egészen a publikálási szakaszig titkos marad.

 

 

<=ELSŐ KIHÍVÁS=>

I. FŐKULCS: a feladat az, hogy az adott mondat valamilyen formában játsszon szerepet a történetben, a cselekmény alakulásában; tehát ne csak elhangozzon egyszer, hanem legyen célja, jelentősége is valamilyen formában

[a választott idézetnek nem kötelező szó szerint elhangoznia a történetben - elvont értelemben is felhasználhatóak, illetve nem kikötés, hogy olyan formában és környezetben jelenjen meg, ahogyan az a könyvben/filmben szerepelt; tehát ha egy idézet egy adott karakter szájából hangzott el eredetileg, a történetben a szóban forgó idézet egy teljesen másik karakterhez/eseményhez is hozzárendelhető]

  • „A tett attól, hogy nincs ki dicsőítse, éppolyan vitéz tett marad.”
  • „Olyanok [a mágusok], akár a téli égzengés a vad szélben. Távolról érkeznek, de annál nagyobb riadalmat keltenek. Ám néha egy vihar nem több, csupán egy vihar.”
  • „Ú i vethed… nâ i onnad.” („Ez nem a vég. Csak a kezdet.”)
  • „Nemegyszer, ha érték forog veszélyben, van, akinek le kell mondania róla, el kell veszítenie, hogy mások megtarthassák.”
  • „A halál csak egy másik ösvény, melyre mind rálépünk. Amikor a világ szürke esőfüggönye felgördül és minden ezüstös tükörré válik, akkor meglátod.”
  • „Hiro hyn hîdh ab 'wanath.” („Talán békére leltek haláluk után.”)
  • „Azt hallottam, hogy a tündéktől dőreség tanácsot kérni, mert egyszerre mondanak igent és nemet.”
  • „Én nem állok senki oldalán, mert az én oldalamon sem áll senki.”
  • „Elen síla lúmenn' omentielvo.” („Csillag ragyogja be találkozásunk óráját.”)
  • „Itt ülsz egy koronával a fejeden. És mégis kisebb vagy, mint eddig bármikor.”
  • („Hogyan fonjuk újra a régi élet fonalát? Hogyan folytatod tovább, ha a szíved mélyén kezded megérteni, hogy nincs már visszaút?) Vannak dolgok, amiket az idő sem képes helyrehozni, olyan túlságosan mély sebek, amelyek hatalmukba kerítenek.” [a zárójeles rész választható jelleggel felhasználható vagy elhagyható]
  • „Áruló az, aki ott vesz búcsút, ahol az út sötétté válik.”
  • „Tudod a nevemet, csak arra nem emlékszel, hogy én viselem.”
  • „I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith.” („A világ változik: érzem a vízen, érzem a földön, érzem a levegőben.”)
  • „Elvékonyodtam, akár kevés vaj a túl nagy kenyéren”
  • „Azért jöttem, hogy visszaköveteljem, ami az enyém.”
  • „Körülöttetek pedig ott a nagyvilág; bezárkózni, azt lehet, de a világot örökre kizárni – azt már nem.”
  • „Valami láthatatlanul mozog a homályban, elrejtve a szemünk elől. (Még nem mutatkozik. Még nem. De minden nappal nő az ereje.)” [a zárójeles rész választható jelleggel felhasználható vagy elhagyható]
  • „Ae boe i le eliathon, im tulithon.” („Ha bármikor a segítségem kellene, eljövök.”)
  • „Vak voltam, de kezdek tisztán látni. Elárultak!”
  • „De végül is ez csak egy múló dolog. Ez a sötétség. Még a sötétségnek is el kell múlnia, új nap virrad majd fel! És ha egyszer kisüt a nap, annál tisztábban fog ragyogni.”
  • „Ti törpök vagytok. Megszoktátok, hogy így éltek, hogy folyton úton vagytok, nem telepedtek le, nem tartoztok sehová.”
  • „Arany. Mérhetetlenül sok arany. Túl minden bánaton és gyászon.”
  • „Azt hiszed, a te életed többet ér [az övéknél],mikor nincs benne szeretet? Nem tudod, mi az, szeretni.”
  • „Ha többen becsülnék inkább az otthont az arany helyett, a világ sokkal derűsebb hely lenne.”
  • „A hamvakból új tűz éled, árnyból fénysugár tör elő, egy lesz újra a kettétört penge s király lesz a koronátlan fő!”
  • „A legapróbbak is képesek fordítani a jövő alakulásán.”

       

      II. SZEREPLŐ KULCS: a választott szereplő szemszögéből kell elbeszélni a történetet; illetve egy szereplő több történetben is jelen lehet, de csak egy olyan megengedett, amelyik a kulcsszereplő szemszögéből íródik [a neveket elválasztó / csak a helyspórolást hivatott szolgálni]

      Ezek a kulcsok tájékoztató jellegűek, tehát a jelentkezési sablon kitöltésekor nem kiválasztandóak, azonban erről a listáról lesz majd lehetőség kiválasztani az adott kulcsot. Ajánlott: Ha van rá lehetőség, mindenki legalább két szereplőt válasszon ki fejben, és velük tervezzen, mert abszolút nem kizárt, hogy egy szereplőt többen is szeretnének kulcsnak, így azonban készenlétben állhatna egy amolyan vészterv is.

      • Aragorn
      • Arwen Undómiel
      • Gandalf/Saruman/Radagast
      • Zsákos Bilbó
      • Zsákos Frodó
      • Gollam (Szméagol)
      • Tölgypajzsos Thorin
      • Fili/Kili/Balin/Dwalin/Oin/Gloin/Dori/Nori/Ori/Bifur/Bofur/Bombur
      • Thranduil
      • Legolas
      • Tauriel
      • Éowyn/Éomer
      • Elrond
      • Galadriel
      • Boromir/Faramir
      • Csavardi Samu/Tuk Peregrin 'Pippin'/Borbak Trufiádok 'Trufa'
      • Denethor/Théoden
      • Szilszakáll
      • Bard
      • Smaug
      • Elendil/Isildur
      • Morgoth/Eönwë
      • Sauron
      • Thrór/Thráin
      • Gimli
      • Haldír/Lindír
      • Azog/Bolg
      • angmari Boszorkányúr
      • Tóváros Ura/Alfrid

       

      III. TULAJDONSÁG KULCS: a választott tulajdonságnak érzékelhetően jelen kell lennie a történetben; ábrázolható például egy-egy szereplő hangsúlyos jellemvonásaként, jellemezhet egy főbb cselekményt/küldetést vagy akár harcmodort, leírhat egy folyamatot/gondolatot/eszmét, stb.

      • büszkeség/kevélység
      • örök élet/halandóság
      • kapzsiság
      • állhatatosság
      • dölyfösség
      • rejtőzködés (fizikai értelemben)/rejtelmesség (~titokzatosság)
      • lojalitás/hűtlenség (eszméhez vagy személyhez)
      • gyarlóság
      • kedélyesség
      • bátorság
      • hataloméhség
      • bölcsesség/balgaság
      • útmutatás
      • eltorzulás
      • aranymámor (~sárkánykórság)
      • ármányosság
      • kegyetlenség/kegyesség

       

      IV. TITKOS (~tárgy) KULCS: ennek a kulcsnak nem kell kimondottan fontos szerepet betöltenie, de ettől függetlenül természetesen ez nem ellenzett (viszont a főkulcs rovására nem épülhet rá a cselekmény); a titkos kulcsnak minimum egyszer fel kell bukkannia a történetben, szóba kell kerülnie 

      [a választható tünde nyelvű szavak semmilyen formában nem a titkos kulcsok; a zárójelben az adott tünde szó fordítása található, jelentősége nincs, csupán érdekesség; a tünde szavak csak néhány esetben utalnak közvetlenül a titkos kulcs mibenlétére, tehát nem szükséges a mögöttes tartalmak kutatása a választáshoz; a titkos kulcs csak és kizárólag az a tárgy lesz, amihez hozzárendelem a választott tünde szót - a történetben csak az e-mail-ben megkapott titkos kulcsot kell felhasználni; ettől függetlenül, ha valakit megihletett maga a titkos kulcshoz vezető tünde szó is, nyugodtan felhasználhatja a történetében, de az nem elvárás, nem ér plusz pontot]

      • ninniach (~szivárvány)
      • ross (~eső)
      • alagos (~vihar)
      • heleg (~jég)
      • laer (~nyár)
      • rhîw (~tél)
      • Anor (~Nap)
      • alfirin (~gondoljrámvirág)
      • mallorn (~Lórien aranyfája)
      • mor (~árny)
      • lass (~levél)
      • elvellon (~tünde-barát)
      • thoron (~sas)
      • Ithil (~Hold)
      • Menelvagor (~Égi Kardforgató~Orion)
      • aran (~király)

      A bejegyzés trackback címe:

      https://lotr-hobbit-kihivas.blog.hu/api/trackback/id/tr937474682
      süti beállítások módosítása