Gyűrűk Ura/Hobbit Fanfiction Írói Kihívás

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

VII. történet – NINNIACH

2016. augusztus 23. - SlytHay

VII. TÖRTÉNET

5b22e87e66f1353f20bfb13ca9d3bded.jpg

Cím: A vér nem válik vízzé
Csapat: Ninniach – Útfélen
Kulcsok:

  • Kép: X.
  • Titkos: születésnap

Jelentősebb szereplők: Csavardi Aranyfürt, Borbak Fredegár, Csavardi Bódi, Tuk Faramir
Műfaj: általános, kaland
Korhatár: nincs
Figyelmeztetések: nincs
Jogok: Minden jog J. R. R. Tolkient illeti.
Tartalom: Harminc éve honol már béke és boldogság (majdnem egész) Középföldén, amikor a Csavardi, Tuk és Borbak családok egy-egy kalandvágyó legénysarja – egyikük tűzrőlpattant nővérével kiegészítve – békés túrára indul a Megyében. A kis társaság hamar összecsiszolódik; a bajok akkor kezdődnek, amikor változtatnak útvonalukon…
Megjegyzés: A történetben lévő versbetétek J. R. R. Tolkientől származnak, kivéve a legendát, ami tőlem.
A falvak magyar nevei saját fordítások; a könyvbeli térkép szerint a következők: Zabkomlós, Hordós, Köveslak, Szentöblös, Füzekalja.
Hálás köszönet bétáimnak felbecsülhetetlen értékű segítségükért!
Ihletforrás: A legenda (angolul), amiről nem tudom, Tolkien műve-e: https://lotro-wiki.com/index.php/Flowers_of_the_Old_Forest

A történetet ITT tudod elolvasni. Ne feledkezz el visszatérni véleményezni és pontozni.

~Pontozáshoz szükséges szempontok és magyarázat~

A bejegyzés trackback címe:

https://lotr-hobbit-kihivas.blog.hu/api/trackback/id/tr1311031996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziaw 2016.08.26. 00:01:57

*Zia bezuhan*

Álmos vagyok, de nem hagyhatlak kritika nélkül.
Sejtelmesen sejtem, hogy ki vagy. Bár kb, minden törihez van sejtésem, na de vágjunk bele.

1. VILÁG: Nagyon hobbitos volt. Ne a könyvre gondolj, hanem az érzésre. Minden megvolt, ami a megyei életérzéshez kell. 5 pont.

2. CSAPAT: Bár a történet alappillérei az öregek voltak, azért mégiscsak jelentős szerepet kaptak az újoncok is, és ugyebár az ő történetükkel is folytatódhatna a novella egy másik kaland felé. 9 pont.

3. KULCSOK – KÉP KULCS: Azt hiszem egyértelmű, hogy majdnem minden azon a helyen kezdődtt el. A térképek, az emlékek, a borzalmak mind ott maradtak papírba vésve a Bilbó illatú szobában. Ki tudja, talán a kölkök visszatértével még más is innen indul majd. 7 pont.
KULCSOK – TITKOS KULCS: Megvolt, bene volt. Egész vidám, családias hangulatot teremtettél vele a történt elején. :) a későbbiekben viszont elveszett. 2 pont.

4. KARAKTEREK: Valamennyien tündériek és karakterhűek lettek, a többiek pedig édesek. (rossz a névmemóriám). Nagyon örültem annak az örömnek, ami az öreg Samuékból áradt, mikor tudomást szereztek a tervről. 5 pont.

5. CSELEKMÉNY: Az élet folytonossága jutott eszembe a történetedet olvasva. Szép, de szomorú is egyben. Nem találtam rossz dolgokat. 5 pont.

6. STÍLUS ÉS STILISZTIKA: A címedet olvasva valami vadabbra vártam, de a történet végére ebből a várakozásból mindent megértő mosoly lett. A leírásod sok mindennel kecsegtet, amit meg is kapunk...
Olyan vérbeli hobbitos légkört teremtettél minden egyes szavaddal. :) 5 pont.

7. Habár nem szeretem a hobbitokat, mégis, talán a tiéd lett az idén a kedvencem. Elvarázsolt, izgalmas volt, gyönyörűen megalkotott. Külön szépek lettek a fordítások, visszaadták a hely varázsát.

Igazán tolkienesre sikeredett novella lett, csodaszép versbetétekkel. Gratulálok a választáshoz meg az alkotáshoz is.

Köszönöm, hogy megírtad.

5 pont.

Összesen: 43 pont.

Zzzz

Per12 2016.08.26. 16:16:17

Kedves Író!

Világ:
Teljes mértékben hű volt. Ha tovább írnád, utó-regényként meg is jelenhetne.
5 pont

Csapat:
Új kaland, más töltettel felruházva, a negatív vonzatok feledésbe merülésével. Kicsit túlságosan is feledésbe merült, de ezt hagyjuk későbbre (nekem szükségem lett volna legalább Samutól pár visszatekintő szót, mondatot hallani, de meg ne feddj, tudom, hogy ilyen történetre is szükség van). A gyerekek új színt, boldogabb légkört teremtenek, és a múlt keservei elenyésznek az élet továbbhaladásával.
5 pont

Kulcsok:
Kép:
Kiindulási pontként funkcionál. A térképek formájában és a legendák gyűrűjében. A kép homályba merülő, sötétségbe burkolózó részeit hiányoltam csak. Azt a múltszagot - ahogy írtam is -, amit elképzelhetetlen, hogy a "fiatalok" ne érezzenek.
6 pont

Titkos:
Megjelent, de a jelentősége a nyitósorokban kimerült. Talán, ha még egyszer említés-szinten beleépítetted volna, már nem lenne feltűnő a hanyagolása, így olyan érzést kelt, mintha gyorsan le akartad volna tudni róla a gondot.
1 pont

Karakterek:
Csodálatosan jól hozod a karaktereket :) A nők iránti bizalmatlanság szépen lassan átfordul egy állhatatossági alappá, ami végül történetfordító szereppel bír (a legenda felhozatala után az újabb kaland is ebből indul ki).
5 pont

Cselekmény:
Olvasmányos, gyermeki. A kapcsolatokat és a folytatólagos hobbit életet ugyanúgy megjeleníted, mint a kalandvágytól buzgó fiatalok ismeretlentől való félelmét. Akarják, de mégsem akarják. A szavak elhalkulnak, ha úgy kell. A közbeiktatott játék mosolyt csal az olvasó arcára. A szerelmi szál hiteles. A végén megkezdődő kalandot olvastam volna még. Azt éreztem, hogy elég lett volna a hazatérés és az entekkel való próbálkozás elmesélése VAGY, ha már belekezdtél, akkor váljék teljessé a kaland. De ugyebár az már a kulcsoktól való teljes eltávolodást eredményezte volna.
A felépített legenda kerek, ügyes színfoltja a történetnek!
4 pont

Stílus és stilisztika:
Néhány helyesírási hibát találtam, de ehhez a szövegmennyiséghez képest több mint elhanyagolható. A cím megfogja az embert. Szépen írsz és jó a stílusod, amivel teszed. Örülök, hogy belevágtál egy ilyen ütős, hosszú történetbe! Kell ilyen is, ahogy a történeted hangulata is, amivel képviseled magadat.
5 pont

Szubjektív:
Maradtak ellenérzéseim, de nagyon szerettem olvasni az irományod! Látszik, hogy sok energiát öltél bele és szívvel-lélekkel írtad a sorokat. A kaland csak akkor kaland, ha az író is beleteszi a saját részét. Gratulálok!
5 pont

Összesen: 41 pont

Per

SlytHay 2016.08.31. 19:07:26

Szervezői megjegyzés: Bejelentkezési gondok miatt én továbbítom stoobie értékelését.

Kedves író!

Elöljáróban megjegyezném, hogy nem rajongok a next-gen történetekért (nem is igazán értem, mi szükség volt rá, ez a kaland megtörténhetett volna a még ifjú, a nagy csatákat megjárt Samuval és társaival is).

Világ:
Nem lehet rá panaszom, a hobbitok hobbitosak voltak, megvolt a napsütéses Megye hangulat.
5 pont.

Csapat:
Ha az eredeti szereplőket nézzük, akkor megvolt a megállapodottság, a letelepedettség, a baj csak az, hogy ők a mellékszereplőid. Azok, akik a történetben igazán számítanak, szó szerint is úton vannak, és az életük java része is ott van még előttük.
5 pont.

Kulcsok:
-kép kulcs (max 7):
Szerepelt benne, és bár az elején tartottam attól, hogy letudtad az első pár bekezdésben azzal, hogy az ifjú hobbitkák randalíroztak és felforgatták a lakást, később megnyugodtam, hogy szerephez jutott még „főhadiszállásként”. És akkor ott volt még Samu kósza gondolata, hogy az ő kalandjuk is onnan indult.
7 pont.
-titkos kulcs (max 3):
Ezt viszont nagyon könnyen letudtad; ez volt a történet kiindulópontja (nem a kalandé, hiszen azt, ahogy írtad, már hónapok óta tervezgették a fiatalok), de ennél több, komolyabb szerepe nem volt.
1 pont.

Karakterek:
Merész voltál, sok új karaktert hoztál, amivel nálam azt érted el, hogy csak Aranyfürtöt tudtam megkülönböztetni a többitől. Aztán ahogy haladt a történet, lassacskán kiütközni látszott a többiek milyensége, de egy regény kéne ahhoz, hogy mindegyiket alaposan megismerhessük.
Az öregek sem voltak rosszak, de nehéz volt őket megkülönböztetni, nem igazán érződött (pontosabban: én nem éreztem), hogy külön személyiségek lennének.
3 pont.

Cselekmény:
Kaptunk egy kis kitekintést a múltra, a jelenre, és egy ígéretet a jövőre nézve (ha már itt tartunk: megírhatnád az entes kalandot is), volt izgalom, kis nevetés satöbbi, és egy szép lezárás. Ami engem illet, nem hiányoltam volna belőle a szerelmi szálat. A legenda ellenben szépen belesimult a tolkieni világba.
5 pont.

Stílus és stilisztika:
Könnyű volt olvasni, nem voltak túlbonyolított szóvirágok vagy körmondatok, egyszerű, könnyed olvasmányt alkottál. Elfért volna benne több költői kép (a verseken túl). Ugyanakkor akadt néhány szó, kifejezés, ami kilógott a szövegkörnyezetből (amiket elfelejtettem kijegyzetelni, és mostanra jól nem találom őket :D ).
4 pont.

Szubjektív vélemény:
Még mindig nem szeretem a next-gent, nem sikerült elérned, hogy megenyhüljek az irányába. Úgy vagyok vele, hogy ennyi erővel az ember írhatna egy teljesen saját történetet is (saját világgal, tudod). Ez persze nem olyan dolog, amit ne tudnék figyelmen kívül hagyni az értékelésnél (leszámítva a karakterek pontot, ugye), dehhhh... de.
4 pont.

Üdv
stoobie

HorvátnéB.Nikolett 2016.09.01. 10:50:12

Szervusz!

Ha nem baj, a hetes ponttal kezdeném, mert ez ülepedett le elsőként.
7. Tehát a véleményem: Gyönyörű volt. Ezúttal nem a szomorúság ríkatott meg, hanem az öröm. Meleg napfény árad a soraidból. Megfontolom, hogy a kislányomnak is felolvasom ezt a csodát. Ő most nagy Hobbit imádó, bizonyosan értékelni fogja. Maximális pontot megkapod.

1. Ha szabad ilyet mondani, akkor hobbitosabb lett a történeted, mint ahogy az Író megalkotta őket. Mégsem érződött műnek, tiszta volt, világos, kalandos és meseszerű. Öt pont.

2. Egy részről igen, nyugalmas volt, ugyanakkor ott volt a kalandvágy, és maga a kaland, amit nem lehet megnyugvásnak nevezni, nem igaz? Így csak a fele pontot tudom megajánlani neked. Öt pont.

3. Azt gondolom, a kép alapja, múltja, jelene és jövője is ezeknek a kalandéhes kis hobbitoknak. Hét pont.
A születésnap, mint titkos kulcs, előjött az elején a történetnek, viszont a későbbiek folyamán eltűnt. Egy pont.

4. Az öregekről elhiszem, hogy így viselkednének. Szépen beleszőtted az anyai gondoskodást is a történetbe. Akit jól meg tudtam jegyezni, az Aranyfürt volt. A maga fényes egyéniségével bevilágította a sorokat. Öt pont.

5. Nagyon ötletes novella lett. Igazán meseszerű lett a hobbitok kalandja, az Öregerdő, a legenda, amit beépítettél. Egyszóval pompás lett. Öt pont.

6. Szinte elhanyagolható volt az oda nem illő szavak száma, éppen ezért nem is fáradtam azzal, hogy külön kiírjam Neked, de ha gondolod, megtehetem. Ha már az előző történetnél kiemeltem egy szót, megteszem a tiednél is. És itt ez a napfény. Vagy nevezhetnénk derűnek is.
A címedet olvasva kissé másra számítottam, de a mondatnak egy nagyon aranyos változatát mutattad be nekünk. Öt pont.

A hetes pontot pedig már odafent kitöltöttem. Gratulálok a meséhez.

Per12 2016.09.01. 15:55:56

Korrigálás, csapatnál 5 pont helyett 10 pont :) Elnézést.

Metálcsibi 2016.09.04. 16:17:14

Szia!
A te történeted volt a háromból a második, ami nekem nagyon tetszett. Minnie Black most Merin futó történetéhez hasonlatos érzés volt olvasni, annyi különbséggel, hogy mindenhol ott a névjegyed, a rád jellemző pontosság, és bájos elemek. Amiért külön nagy dicséretet érdemelsz, azok a verses részek. Annyira szép lett, nagyon ügyes munka volt. :) köszönöm, hogy olvashattam.
Ui. : a virágos entasszonyok az a te agyszüleményed, vagy az lore? *BaO2 azt hitte, nagy fan, aztán lóf. ület. :D

Merilwen 2016.09.05. 15:54:22

@Ziaw: Szia!

Nos, bevált a sejtésed? *kíváncsian pislog*

Köszönöm, hogy fáradtságod ellenére mégsem hagytál vélemény nélkül (már tűkön ültem, hogy mikor pontoz végre valaki engem is :)).

Nagyon jólestek a dicséreteid, a pontlevonások pedig teljesen érthetőek voltak; sőt: a többiekhez képest egészen elnéző voltál… :)

Nagyon szerettem írni ezt a történetet; örülök, hogy tetszett neked. Még egyszer köszönöm a véleményt és (remélhetőleg) viszlát a következő kihíváson!

Üdv:
Merilwen

Merilwen 2016.09.05. 19:40:30

@Per12: Kedves Per!

Nagyon szépen köszönöm a véleményed! Majd' elolvadtam, mikor azt írtad, utó-regénynek is beillene a történetem. Értékelem, hogy te a pozitív vélemény mellett javaslatokat is írtál, miben lehetett volna még javítani a történeten.

Azt azért nem gondoltam volna, hogy a "két hetes "senkinek sem tűnik fel, amivel a születésnapot egyszer igenis megemlítettem a végén…
Tényleg nem ártott volna néhányszor felhozni még a múlt történéseit; most, hogy így mondod, már nekem is hiányzik.

Elsősorban nem is a kulcsaim miatt nem írtam tovább a történetet. Inkább az volt a baj, hogy terjedelmileg nem nagyon fért volna már bele a keretbe. És az entek viselkedéséhez sincsenek ötleteim… jelenleg. De ha ihletem lesz hozzá, lehet, hogy megírom a folytatást.

Még egyszer köszönöm szépen a kritikádat, sokat tanultam belőle!

Üdv:
Merilwen

Merilwen 2016.09.06. 20:15:55

@SlytHay: Kedves stoobie!

Sajnos nem mindenben értek egyet a kritikáddal, és némely esetben szerintem igazságtalanul pontoztad le az írásomat.

Rögtön az elején azt írod, hogy ezt az utat Samu és társai is végigjárhatták volna a Gyűrűháború után. Szerintem ez lehetetlen, mert a három (vagy akár négy, ha még Frodó nem ment el) világjáró hobbitnak egy Megye körüli túra már nem kalandos élmény. Továbbá azok után, ami első alkalommal történt velük, kétlem, hogy még egyszer be akarnák tenni a lábukat az Öregerdőbe. Igenis szükség volt az új generációra, akik már békében nőttek fel, és akiknek egy ilyen túra is kalandot jelent, viszont apáiktól tanultak már valamicskét a világról.

A csapattémáról. Szerintem a történetem jobban illett "Útfélen"-be, mint "Úton"-ba, mert itt ugyebár nem nagy kalandról, csupán egy békés kis kirándulásról van szó, amely végül lehetőséget ad egy Tolkien által lezáratlan történetszál kibontására. És a fő hangsúly sem az ismeretlennel való szembenézésen, hanem az egyetértésen, az elfogadáson, az entasszonyok álmán van.

A karakterek értékelése az a szempont, ahol leginkább különbözik a véleményünk. Először is, egy rövid történetben nem a végsőkig precíz és pontos jellemábrázolás a lényeg. Ha regényt írtam volna a karakterekről, akkor az nem csak e körül a kaland körül forogna. Másodszor, szerintem egy-két alapvető jellemvonást már az elején írtam a három fiú főszereplőmről is, amirkől fel lehet őket ismerni.
Egyébként néha még egy regény sem elég ahhoz, hogy igazán megismerjünk egy karakter egyéniségét, és erre pont Tolkien nagy trilógiája is példa: tudsz-e olyan jellemvonást említeni, ami egyértelműen Trufára VAGY Pippinre igaz?

És hogy aki NextGen történetet ír, az akár originalt is írhatna, végképp lehetetlen. Az igaz ugyan, hogy a karakterei egyéniek, de egy történetben nem ez a legfontosabb, hanem a világ, amely körülveszi a szereplőket. Pláne egy fantasy esetében. Ha megváltoztatom a középföldi személyek, népek neveit, ha kicsit átalakítom a történetet, akkor is láthatóak lennének Tolkien nyomai, és a plágium nem erkölcsös dolog.
Ha pedig te nem szereted az új generációs történeteket, úgy tartanám tisztességesnek, ha elfogultságod miatt nem pontoznád őket. Horváthné B. Nikolett képes volt ezt megtenni: nem értékelte, amiben slash kapcsolat volt, mert nem az ő ízlése, és ezt világosan le is írta.

Sajnálom, hogy ennyi mindenben vitába kellett szállnom veled, de úgy éreztem, muszáj őszintén leírnom a véleményemet.

Legyen szép napod!

Üdv:
Merilwen

Ziaw 2016.09.07. 20:34:48

Szia Merilwen! Igen, rád gondoltam. BaO2 javaslatára bele-beleolvastam Az elfelejtettem varázslat című történetedbe,és majdnem rögtön rád ismertem. :)

Merilwen 2016.09.11. 14:17:22

@HorvátnéB.Nikolett: Kedves Nikolett! (ha szabad így szólítsalak)

Nagyon köszönöm a véleményedet! Igazán kedvesen írtad le mind a pozitív, mind a negatív véleményt. Csak a csapattémánál az öt pontot érzem igazságtalanul kevésnek, bár a kalandvágy valóban jelen volt valamilyen szinten.

Nagyon boldog lennék, ha felolvasnád a kislányodnak a történetemet, remélem, ő is kedvelni fogja.

Még egyszer köszönöm kedves szavaidat!

Üdv:
Merilwen

Merilwen 2016.09.11. 14:29:17

@Metálcsibi: Szia!

(Az életben nem jöttem volna rá, ki vagy, ha oda nem írod a neved a végén…)

Jólesett, hogy egy írótársam is is írt véleményt (igen, kedves Többiek, ez célzás akart lenni :)). Attól kiemelten elolvadtam, ahogy a stílusomat méltatod, köszönöm! *villogó szívecske-szemek*
Mi tagadás, a versre én is büszke vagyok; életem első komolyabb rímes műve :D

Azta, van GYU NextGen a Merengőn? Azt hiszem, megyek olvasni :)

Az entasszony-virág nem az én ötletem, de azt sem tudom, Tolkien műve-e; egy GYU-hoz kapcsolódó számítógépes játék leírásában olvastam a legendát. A leírásban ott van a link.

Köszönöm a kritikát, és találkozunk jövőre! (Addig meg tartjuk a kapcsolatot a kritikákon keresztül :))
Merilwen
süti beállítások módosítása