Gyűrűk Ura/Hobbit Fanfiction Írói Kihívás

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

Hobbitnyi Kalandok Középföldén

II. történet

2015. július 02. - SlytHay

II. TÖRTÉNET

morgoth.jpg~A kép Rosyan munkája~

Cím: Ellenfél, ellenség, ellentét
Kulcsok:

  • Fő: „De végül is ez csak egy múló dolog. Ez a sötétség. Még a sötétségnek is el kell múlnia, új nap virrad majd fel! És ha egyszer kisüt a nap, annál tisztábban fog ragyogni.”
  • Szereplő: Morgoth
  • Tulajdonság: örök élet
  • Titkos: Mazarbul könyve

Jelentősebb szereplők: Morgoth, Szauron
Páros:
Műfaj: dráma, sötét
Korhatár: 12
Figyelmeztetések: nincs
Jogok: Minden jog J.R.R. Tolkient és a nevében eljáró személyeket illet, nekem anyagi hasznom nem származik a történet megírásából. Csupán kölcsönvettem a világot és a karaktereket egy kis játékra.
Tartalom: Morgoth gondolatai a Külső Sötétségben hatalomvágyról, bosszúról és egy leheletnyi reményről.
Megjegyzés: A történettel kapcsolatos információk java részét a http://lotr.wikia.com/ oldalról szereztem.
Ihletforrás: Two Steps From Hell – Strength Of An Empire

Ellenfél, ellenség, ellentét

 

Jól ismered te is a történetet. Nézz körül, és ugyanazt fogod látni, amit én. Az élet törvénye ez, azt mondják. Az erősebb elnyomja a gyengét, a többségnek mindig igaza van. Hát, akkor az élet törvénye kényszerítette a rosszat a világra, hiszen ha már így kétfelé bontotta a sorsot, akkor jó mellett rossznak is kell lennie. De ki dönti el, hogy mi helyes, és mi helytelen? Ki határozza meg, hogy mi számít jónak, s mi rossznak? Ki szab határt a gondolatok szabad szárnyalásának, és zár be egy képzelt ál-valóságba? Eru. Eru, az egyetlen, Eru, a hatalmas, Eru, a végtelen, az igaz, a jó. Eru, s a valái. Eru, aki mindenek felett áll. Miért? Miért neki van mindig igaza? Soha, senki nem kérdőjelezte meg. Rajtam kívül.

Sötétségben tartottak, sötétségbe neveltek, sötétségbe láncoltak, sötétséget választottam. Valakinek azt is kellett.

Meg is fizettem az árát, így lettem az örök ellenség. Hogy hogy jutottam idáig? Mi fordított a kényelmes világotok ellen? Elmesélhetem, hiszen jól emlékszem mindenre.

Eru mindig lassan – szerinte megfontoltan – cselekedett, amibe én szinte beleőrültem. Szárnyaló fantáziám alkotni óhajtott. Annyi erő volt bennem, hogy világmindenségeket tudtam volna létrehozni. Ám Eru türelemre intett. Várjak még, mondta. Gondoljam át, gondoljam végig. Hisz annyi még az időnk, végtelen.

Elmémben hatalmas hegyek rajzolódtak ki, rajtuk fenséges állatok jártak emelt fővel. Az egyik erőssége a futás, a másiké a rejtőzködés. Az egeket, a vizeket, a mélységeket is betöltötte az erőm. Jóságos sárkányok szelték képzeletem azúr égboltját, a valák tanácsával ellátva a halandókat. Az erdők életet adó füveket és bokrokat neveltek, a levegő tisztasága mindent, mindent betöltött. A mélységekben gyönge források eredtek, melyek átmosva a talajt, szilaj erővel törtek fel, fehér habjaikat örömmel köszöntötte mindenki. A felszín alatt szorgos, a világ dolgaira vak lények munkálkodtak, javították a teremtett világ minőségét. A vizekben büszke, mokány teremtmények követeltek teret maguknak.

Már rég végiggondoltam mindezt, eszembe is ötlött a megfelelő Dal, a teremtés Dala. Nagy terveim voltak – hegyekkel, tengerekkel, állatokkal, növényekkel, s mindezeknél valamivel eszesebb teremtményekkel.

Akkor viszont már tudtam, hogy Eru meg a többiek más ötleteket kovácsoltak elméjükben. A tervük nem egyezett az enyémmel, sőt még csak nem is hasonlított. Eru elvetette a Dalomat, amelyet oly nagy gonddal, törődéssel készítettem.

Első gyermekemet elvéve kigúnyolt, s rossz szemmel figyelte tetteimet. Nem adtam fel. Dédelgetett ideámmal az elhagyott Külső Sötétségbe vonultam, ahova rajtam kívül senki sem merészkedett. Akkor még nem értettem, miért.

Szörnyű harag gyűlt a szívemben. Miért csak Eru? Miért csak az ő terveik jók? Gyűlölet s undor költözött belém. Egy sötétség vert gyökeret bennem, ami mindent felemésztett, cserébe viszont megmagyarázhatatlan, titáni erővel töltött el. Ez más volt, mint amit eddig ismertem, sokkal több, mint amit Erutól kaptam, sokkal fenségesebb. Ettől még jobb és jobb ötleteim lettek, melyek hamarosan maiák csapatait csábították ügyemhez. Feák, test nélküli szabad szellemek környékeztek meg, remélve, hogy testtel ajándékozom meg őket. S hogy is mondhattam volna nemet nekik? Eru képes volt rá, nekik is azt tanácsolta, várjanak, legyenek türelemmel, ő majd elintézi, még nincs itt az ideje. Ő tudja, mikor lesz itt az alkalmas pillanat, hiszen Eru mindig mindenkinél mindent jobban tud. Azt hiszem, akkor döntöttem el, hogy bosszút állok rajta, és az ő imádott, tökéletes teremtményein, kezdve Ardával. Azonban várnom kellett, hogy erőm kiteljesedjen. Eru félelmében, vagy gőgjében kitenyésztette ellenem Tulkast, az erőst, aki elől vissza kellett húzódnom a Sötétségbe.

A valák azt hitték, holmi fényekkel távol tarthatnak. Nagyon tévedtek. Akkor még én sem hittem, hogy képes leszek rá, de elpusztítottam a vacak Lámpáikat, s a sötétséget, amit magammal hoztam Kívülről, rászabadítottam Ardára. Saját elképzeléseim szerint alakítottam át a világukat, s tökéletes kis teremtményeiket, a tündéket. A tündéket, akik olyan nagyképűek, arrogánsak és alpáriak voltak, de mindez egyáltalán nem látszott a külsejükön. Én láthatóvá tettem lelkük csúfságait, s így születtek meg az orkok.

Átrajzolva Arda térpékét, létrehoztam Utumno, majd Angband birodalmát, ahova én és teremtményeim költöztünk. A testet kapott feák váltott farkasokként éltek tovább, vezetőjük a hatalmas, és igazán tökéletes Carcaroth lett. Orkjaim száma nőttön-nőtt, ahogy Ardán ébredni kezdtek a tündék. Hű szolgálóm, Fuithluin, az ogreleány, és én valami igazán remeket alkottunk. A hús és mágia gyermekei születtek meg általunk, a tiszta, alvilági tűzzel égő balrogok. Legkedvesebb fiam, Kosomot remek harcossá cseperedett, csatatéri, hadvezető képességei még az ellenségeink körében is híresek, hírhedtek voltak.
Másik hű társam és követőm, Szauron, aki Aule, a kovács-vala maiája volt, még száműzetésem után is lojális maradt hozzám, s tovább mérgezte, pusztította Arda népét. Vérszomjjal és gőggel szennyezte be a tündék elméjét, követve a tervemet, kapzsisággal és a fémek szeretetével sújtotta a törpöket. Ajándékai is mind hamisak és romlottak voltak, a népek mégis megőrizték a tudást, amit átadott. A tündék a remek fegyvereikben, az emberek a szolgáiként, mint nazgulok, s a déliek, a rossz hírű umbari kalózok, mint katonái. A törpök a remekműveikben, s a pusztulásuk történetében, amelyet le is jegyeztek Mazarbul könyvében, hadd lássa, hadd olvassa a világ, hogy Eru gyermekei pusztulásra teremtettek.

Igen, Szauron mindig hűséges szolgám maradt. Ezért is bocsátottam meg neki, hogy a nevemet felhasználva Sötét Úrnak hívassa magát, miután elvették tőlem a hatalmat. Akkor is igaz maradt hozzám, mikor a valák három egész korra börtönbe vetettek. Miért? Mert nekem más, őszinte terveim voltak a világgal. Sárba tiportak, akárhányszor csak tehették.

Három kor, három egész kor csak elmélyítette a szándékaimat, miközben pontosíthattam terveimet. Gonoszabbnál gonoszabb ötletek öltöttek alakot gondolataim kusza hálóiban. Pontosan tudtam, hogyan tegyek keresztbe Erunak és gőgös követőinek.
Az a bolond Manve elhitte, hogy végre beálltam a sorba, és elfogadtam a Dalukat. Elég ostoba húzás volt tőle, de így legalább előremozdíthattam a tervemet, amelyet később Szauron igyekezett bevégezni. Én kezdtem a Szilmarilokkal, ő a Három Gyűrűvel. Más módszerek, de mindkettő sikeresnek bizonyult, így a lázításom is utat talált a noldák fülén át a szívükbe. Milyen csodás érzés volt látni, ahogy Manve saját teremtményei ellene fordultak!

A teljes káoszban véghezvihettem igazi tervemet. Az undok Ungolianttal, a leghatalmasabb sötét pókkal karöltve elpusztítottuk a valák becses Fáit, majd magamhoz vettem a Szilmarilokat, s visszatértem a varázsommal átitatott Középföldére, hogy végre én lehessek ott a leghatalmasabb úr. Hűséges fiaim, a tüzes balrogok, s szolgám, Szauron türelmesen vártak haza. Eztán ismert engem úgy a világ, hogy Morgoth.

Sötétségem terjedése ellen a valák megalkották a Napot s a Holdat. Mintha ezzel bármiben is megakadályoztak volna. Nevetséges. A világ ekkor látta először a nyomasztó, sötét fellegeket, amelyek uralmamat jelezték. A Külső Sötétségben annyira megszoktam a fény hiányát, hogy lételememmé vált a konok, néma homály.

Közben háborúk jöttek, csaták mentek, s átalakított orkjaim minduntalan elbuktak a harcmezőn a balrogok segítsége nélkül. A sötétség tanácsát követve alkottam meg a trollokat s a gonosz sárkányokat, melyek nagyobbak és erősebbek voltak az orkoknál. Glaurung volt az első a sárkányaim közül. Aranyló, csillogó sárga páncélt ajándékoztam a testének, s hüvelyknyi, tőrszerű agyarai igazán félelmetes külsőt kölcsönöztek neki. Ő volt az első tűzokádó, egy mesteri, igazán eredeti pusztító fegyver. Ifjonti hévvel vágott bele a csatákba, nem törődve azzal, hogy sem a mérete, sem az ereje nem volt még megfelelő. Azt hiszem, az én vak gyűlöletem vezette őt is. Gyűlölte és irigyelte a tündéket, mert azok szabadok voltak. Szabadabb gondolataik lehettek, mert az én teremtményeim túlságosan is kötődtek hozzám, szinte a részeim voltak, legyen az ork, troll, varg vagy sárkány.
Glaurung gyenge volt még a tündék ellen, el is bukott, ám később, ereje teljében nagy segítségemre volt a tündékkel folytatott harcaimban, akik nem tehettek semmit a pokolian forró sárkánytűz ellen. Későbbi sárkányaim eszesebbek, ügyesebbek, ravaszabbak lettek Glaurungnál. Egyik nagy művem Szmaug, a fenséges fekete sárkány, akinek elméjét kapzsisággal mérgeztem meg, tökéletes ellenféllé téve őt a törpök számára, akik mindennél többre becsülték a csillogó, édesen csilingelő érméket és gyöngyházfényben játszó, bámulatos drágaköveket. Szmaugot várakozásra intettem, hogy a dölyfös törpök, Aule gyermekei hadd szedjenek annyi vagyont, amennyitől már fájna megválni. Eközben készült el a csalóka csillogással ragyogó, kékes, kristályos kő, amely később a Hegymélyiek halálát hozta. Már akkor tudtam a kő végzetét, amikor kiadva kezeim közül, a föld mélyébe rejtettem.

Még sárkányok, talmi kincsek sem kellettek ahhoz, hogy Eru újabb baklövéseit, a halandó embereket a magam oldalára állítsam. Nagyravágyók s ostobák voltak ezek ébredésük óta, hát nagy munkám nem is volt velük.

Igen, akkor azt gondoltam, erősebb vagyok mindenkinél, elpusztíthatatlan, legyőzhetetlen, mindenek felett álló. Ennek bizonyítékául vak mohóságomban a koronámba foglaltam az ellopott drágaköveket, a Szilmarilokat. Nagy kínnal bírtam csak elviselni a fejdíszt, a tündék kövei hatalmas terhet jelentettek, de tűrtem, elvégre a világ királyának egy kis fájdalom az semmiség.

Úgy van rendjén, hogy tolvajnak is legyen tolvaja. Eljött hát Lúthien Tinúviel, a tünde, aki becsapott, énekével elaltatott. Berennel, a halandóval elloptak tőlem egy Szilmarilt, s ezzel a trónomat is. Még a tökéletes Carcaroth is kevés volt ahhoz, hogy megállítsa őket. A következő háborúban a valák ismét tönkretettek, eltapostak, meghurcoltak, de legutoljára nem zártak be. A gyerekes Manve rájöhetett végre, hogy én nem hajtok fejet Eru híveinek. Büntetésképp az Éjszaka Kapuján át kitoloncoltak a Külső Sötétségbe.

Ismerősként köszöntöttek saját magam alkotta csarnokaim a Fekete Ürességben. Száműztek? Hazaértem, hazatértem.

Ahelyett, hogy meggyengültem vagy megőrültem volna, a sötétség újabb erőt adott, s attól fogva hatalmam csak nőtt. Ugyan a Kaput varázslatok kötötték, védték, nekem pedig volt időm azon gondolkodni, hogy hogyan törjem fel. Előttem állt az egész élet. Eldöntöttem, ha kell, addig várok, míg Erut saját lényei döntik meg.

Sokat őrlődtem, gondolkodtam ebben a hazai börtönben. Ezerféle erős varázslattal próbáltam áttörni a Kaput. Fel sosem adtam. Míg végül sok-sok év után megnyugodtam. A fekete homály volt-e az oka, vagy a monoton sötétség, a végtelen idő? Nem tudom. Mindenesetre rá kellett jönnöm, hogy annyi mindent elrontottam rövid uralkodásom alatt, s már másként csinálnám őket. A düh, a harag, s a bosszúvágy vezérelt, s ez egyenesen a romlásba vezetett. Ez, amit tettem, nem teremtés volt, amelyre úgy áhítoztam a kezdetek óta, hanem pusztítás. Rájöttem, hogy csak eszköz voltam. Én, a hatalmas Melkor a Sötétség katonájaként szolgáltam. S szolgáltam is volna, hogyha a magam börtöne rá nem ébreszt az ál-valóságra, amely álomba ringatott. A sötétség elvette mindenemet, miközben arról hazudott, hogy az úr én voltam. Ostobaság. Egy vala teremt, s nem pusztít. Mivé lettem? Morgoth-nak neveztek, Sötét Ellenségnek. Holott fogalmuk sem volt az igazi sötétségről. A leghatalmasabbról, ami nagyobb Erunál, s egyenrangú, vagy hatalmasabb nálam.

Most már terhes ez az erő, de végül is ez csak egy múló dolog. Ez a sötétség. Még a sötétségnek is el kell múlnia, új nap virrad majd fel! És ha egyszer kisüt a nap, annál tisztábban fog ragyogni. Hiszem, hogy felülkerekedek egyszer ezen az átkozott sötétségen, s a magam ura leszek. Talán az lesz a kulcs át a Kapun. S akkor sötétség, gonoszság nélkül uralkodhatok, és levethetem a Morgoth nevet magamról. A tervemet, elsőszülött, tiszta gyermekemet nem adtam, s nem adom fel, de pusztítani soha többé nem fogok. Soha többé nem akarok. Minden nap a szenvedő feák kísértenek, hallom dühvel táplált teremtményeim halálsikolyát, azokét, akiket megöltek a pusztító háborúkban. S messziről, ködfoltos távolból mást is hallok. Felsejlik bennem a tiszta levegő, a szabadon száguldó lények örömkiáltása. A vad patakok csobogása, éteri éneke. Egészen eddig mélyre ástam magamban a tervemet, s most kezdem csak újra felfedezni.

Ellensége voltam Erunak, Manvének, Aulének s a többi valának, de ellenfelük maradok. Ha én Morgoth vagyok, sötétség, akkor ők lennének a fény? Legyen akkor így. Fényes terveik kudarcot vallottak, hisz egyik nagy becsben tartott teremtményük sem volt elég fenséges és tiszta ahhoz, hogy ellenálljon nekem, vagy a szolgáimnak... illetve a Sötétségnek, vagy a szolgáinak. Jól van hát, én elfogadom. Legyek én árnyék, ők pedig fény. Én egyedül, ők ellenem, két örök ellentét, hogy erőinkkel, vitáinkkal formáljuk a világ folyását.

Eru szemében sosem leszek jó, amíg le nem teszek saját elképzeléseimről, s azt sosem fogom megtenni. Maradjak hát Morgoth. Ellenfele, ellensége s ellentéte a többi valának. Örökké.

 

Vége

 

~Pontozáshoz szükséges szempontok és magyarázat~

A bejegyzés trackback címe:

https://lotr-hobbit-kihivas.blog.hu/api/trackback/id/tr897590774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Merilwen 2015.07.02. 20:14:50

Bevallom, a szereplő kulcsod miatt kezdetben kissé féltem a történettől. Azonban kellemesen csalódtam. Nagyon tetszik, és sokmindenre rádöbbentett.
Tolkien sajnos elég sok fekete-fehér jellemet alkotott, és Morgoth meg a teremtményei voltak az abszolút negatívak. Te viszont leírtad, mi vitte rá Melkort, hogy Eru ellen forduljon, és így az ő szemszögéből nézve teljesen jogos és érthető volt ez a lépés. És nagyon örültem, ahogy a végén Melkor félig-meddig megbánja, amit tett, és jó útra tér.
Tudod, hogy én is író vagyok, így nem pontozhatom a történeted, de tiszta szívből drukkolok, hogy jó eredményt érj el!

Konek0 2015.07.04. 12:03:45

Ez már kicsit könnyebben csúszott (az elsőhöz is kommenteltem, nem tudom végül célbatalált e oO)
1. Eredethűség: Én alapvetően nagyon régen olvastam a könyveket/Szilmarilok pedig csak tervbe volt véve, úgyhogy erről nagyon nem nyilatkozhatok. Mindenesetre átláthatóbb volt ez a fajta megközelítése a történetnek, mint ahogy Tolkien írta, gratulálok! 4 pont.
2. A főkulcs BIZONYOS értelemben passzolt a sztorihoz, "új nap virrad majd fel!" = ez reménykedés, de végül nem következik el. A titkos tárgy valóban titkos volt, a törpöknél nagyon mellékelve jelent meg, Morgoth szemszögéből nagyon tetszett a sztori. Az örök élet is sokszor megjelent. 8 pont
3. Ugyebár a szereplőkről műveltségem híján nem nyilatkozhatok, a mellék szereplők makacsságát nem értettem igazán, hogy miért pont csak Eru, de szerintem ezzel Morgoth is így volt, akinek szerintem remek lett a jellemfejlődése, végig volt valami motivációja, amivel cselekedett. 5 pont
4. A műfajhoz illeszkedik, expozíció, bonyodalom stb. megvolt, a cselekmény rugalmas volt, nekem tetszett. Ha ennél részletesebb lett volna, biztos elunom (de ez csak én vagyok), úgy hogy szerintem nagyon profin el lett találva az egyensúly. 5 pont
5. Helyesírás/stilisztika harmat gyenge nálam, ezt nagyon nem húzhatom le. Kicsit a cím volt zavaros (hinni a templomban kell tudom),de lehet csak azért, mert egy valaki szempontjából olvastam és kicsit inkább Morgoth volt az aki folyamatosan támadta Erut, aki néha-néha tett ellene. De ne tarts kötekedőnek, én megadom rá az 5 pontot, mert megérdemled.
6. Ez az első két novella mutatja, milyen színvonalas novellák kerülnek ide. Egyszerűen nem bírok rossz pontot adni, mert annyira nem tudnék. Morgoth helyébe sokan beleképzelhetjük magunkat, érezteti azt amikor nem hagynak érvényesülni, a lázadókat és megmutatja, hogy nem feltétlen kell úgy cselekedni, viszont nem azt jelenti, hogy ezzel együtt romboljuk a színvonalat. Tegyük azt amit szeretnénk, de közben ne veszítsük el önmagunkat. Ez a novella nagyon tanulságos szerintem valamilyen szempontból, és tényleg tetszik. 5 pont
Összpont: 32 pont

Ziaw 2015.07.06. 23:34:48

Szia! Nálad is rögtön a tárgyra térnék.
1. A világ, a világ kezdete, s alakulása a te töridből jobban átjön nekem, mint amit a Szilmarilokban olvashatunk. Persze, ez lehet, hogy csak a fordító hibája. 5 pont.
2. A főkulcsos nekem annyira nem jött át. Jó, a reménykedés ott a végén befigyelt, de szerintem nem járta át az egészet. 2 pont. A szemszög teljesen rendben volt, érdekes volt, 3 pont. Tulajdonságnak a halhatatlanság magától értetődik, hisz istenekről van szó. 2 pont. A titkos kulcs beillesztése különösen tetszett, 1 pont.
3.A karakterhűség...nos, Tolkien Morgothot gonosznak teremtette, te pedig a töridben Illúvatarról állítod ezt. Kirakhattál volna egy OOC-t. Az elején a gonosz rész miatt adok 2 pontot.
4. Kicsit korainak éreztem a végét a novellának, a csattanó, ha nevezhetjük így, tetszett. 4 pont.
Helyesírás és stilisztika. Hiányoltam a párbeszédeket, bár ebbe a monológba nehéz lett volna begyömöszkölni őket. Egy, legfeljebb két elírást vettem észre. Ó, a cím! A cím nagyon tetszett, le a kalappal! (-: Tetszett, hogy tettél utalásokat a törpökre, és azokra, amik történni fognak velük. 5 pont.
6. Picit unalmas volt nekem a novella. A sárkányos és törpös részt élveztem, illetve Morgoth terveit. A Szilmarilok története -- szerintem -- amúgy sem tartozik a legizgalmasabbak közé. Különleges szemszöget választottál, az igyekezetedért 4 pontot adok.
Összesen 28.

Tamara Kunos 2015.07.27. 19:11:39

Kedves Író!

Történeted olvasása erre a kissé esős, hűvös délutánra esett, amihez tulajdonképpen a sötétség, mint témavezető hely és tulajdonság, kivételesen passzolt.

I. Eredethűség: Bajban vagyok, mert a kérdéses könyv még nem akadt a kezembe, viszont igyekeztem most olvasás után kikupálni magam. Bizonyos részeket nem értettem, például a tündék alpáriságát, mert úgy tudtam, hogy a tündéket kínzással gyúrták orkokká, nem a lelkük volt mocskos, hanem később bemocskolták azt. Vagy például a nazgulokkal kapcsolatos félmondatod. Emiatt a kettőség miatt – mert lehet, én tévedek, bár a források is mást írnak -, hiszen nem olvastam a kérdéses történetet, 4 pontot szeretnék adni neked.

II. A kulcsokkal eleve bajban voltam, leginkább a főkulcsoddal. Nekem a történet végén található eszmefuttatás semmi logikát nem tartalmazott. Végig hozta a sötétséget magával, az utolsó nagyobb ívű bekezdésben leírja, hogy jó lesz, nem bánt senkit, aztán a következőben megint a valákkal való vitáról és ellentétekről elmélkedik, végül azt mondja, Ő marad a sötétség, és véghez viszi a terveit – fentebb a nagyobb bekezdésben a terve a békességes élet volt, ha jól értettem -, így az ellentétet nem értettem. Lehet, hogy nekem sikerült rendesen értelmeznem, ez esetben sajnálom, de erre csakis 2 pontot adhatok, mert legalábbis megjelent elhatározásként, csak aztn… valami fura dolog történt vele.
A szereplő kulcsod természetesen megkérdőjelezhetetlen, róla szól, az ő monológja, ez 3 pont.
Az örök élet nekem nagyon elsiklott, sosem olvasom el a kulcsokat, csak utólag, és ha valamelyiket nem leltem olvasás közben, visszaugrok, újra górcső alá veszem. Azt hittem, a tulajdonságod a sötétség lesz, mert annyira ez került előtérbe, mint tulajdonság és atmoszféra, hogy meglepődtem a fejlécedet olvasva. Az idő múlását ugyan érzékeltetted, de semmiképp sem éreztem azt, hogy ennek konkrét szerepe és rendeltetése van a történetben, ezért 1 pontot adnék neked.
A könyvet elhelyezted a történetben, nem hangsúlyosan, de nem is volt fontos kulcs – bár biztosan lehetett volna. Mindenesetre az 1 pont jár, így a kulcsosra összesen 7 pontot adok neked.

III. Karakterek: Morgoth áll a történet középpontjában, más karakterekről csak említést teszel, így csak róla tudok nyilatkozni. Megint az a problémám, hogy ezt a történetet eredetiben nem olvastam. A fentebb leírt vég miatt azt érzem, vagy te siklottál félre a végén, vagy siettél, vagy én nem értettem jól, de valahogy elvette a karakter kerekségét. Összezavart. 3 pontot szeretnék adni rá neked.

IV. Cselekmény: Ez viszont nagyon kerek. Mármint a fentebbi karakter-kieséses három bekezdést leszámítva. Valahogy úgy voltam ezzel a novellával, mint a pipafüves és megyei időszámításokat leíró részekkel, éreztem, hogy így összefoglalva ez a monológ jelentős, csak hát éppen ezért kissé monotonná, szárazzá is vált. Ettől függetlenül 4 pont minimum jár érte tőlem.

V. Stílus és stilisztika: Szépen van kidolgozva, felépítve. Mesél. Elmesél egy történetet, méghozzá időrendben. A cím nagyon frappáns, szép megoldás, és természetesen illik a történetre; tartalmilag is kifogástalan, szépen csordogál, nem elsietett, nem elhúzott, megvan a ritmusa. A párbeszédet hiányoltam. Helyesírásilag talán egy-két alkalommal akadt meg a szemem, nem feltűnő hibák. Szépen írsz, gyönyörű a szókincsed, 4 pontot adok neked.

VI. Szubjektív vélemény: Emlékszel, fentebb említettem, hogy melyik Tolkientől olvasott részre emlékeztetett. Nos, én azokon rágtam át magam a legnehezebben, nem volt rossz, kellett is, információhalmaz – a motivációk megértése céljából, csak száraznak éreztem pont emiatt. Ez viszont abszolút szubjektív vélemény, mindenki mást szeret, tudjuk jól. 3 pont mégis jár, mert kedvet kaptam a Szilmarilok elolvasásához. :)

Összesen 25 pont.

Köszönöm, hogy olvashattalak!

woolfe

DaeMoon 2015.07.29. 21:33:06

Kedves Szerző!
Sokáig halogattam a történetedet, bevallom, féltem egy kicsit tőle, mert a Szilmarilok volt az egyetlen LOTR könyv, amit soha nem tudtam végigolvasni. (Bár ennek sok köze lehet ahhoz, hogy mikor utoljára megfordult a kezemben még éretlen voltam mind a tartalomhoz, mind a nyelvezet felfogásához. XP)

Eredethűség: 5 pont
Szerintem ez teljesen rendben volt, nekem teljesen visszaadtad a tolkieni világ hangulatát. :] Olyannyira, hogy egészen kedvet kaptam a Szilmarilok újra elolvasásához − remélhetőleg ezúttal elejétől a végéig, ugrálások és elunás nélkül. X3

Kulcsok: 8 pont (3+3+1+1)
Kezdem a végén, a két egyszerűbbel, a titkos kulccsal és a hangulat kulccsal. :) A titkos kulcsod megjelent, bár én azért egy kicsit hiányoltam, hogy leheletnyit nagyobb hangsúlyt kapjon, mert így szívem szerint vonnék le egy fél pontot, már ha a szabályzat engedné. A hangulat kulcsod szintén rendben volt, tetszett, ahogy a folyamatos ciklikusságot éreztetted és ez is egyfajta végtelenített lüktetést adott a kulcsodnak. Jó, nem öröklét, hanem örök élet volt, de nálam ez belefér. Ami miatt azonban volt bennem egy nagy adag értetlen nemtetszés, hogy biztonsági játékot játszottál. Ha véletlenszerűen kaptad volna Mogoth mellé ezt a kulcsot efelett simán szemet hunynék, de így nem lenne jó a lelkiismeretem, ha max pontot adnék. Elvégre ez mégiscsak egy kihívás, te pedig igencsak a könnyebbik végét fogtad meg a dolognak ezzel a kulccsal, pedig rengeteg más sokkal izgalmasabb választási lehetőséged lett volna. Vegyük úgy, hogy itt is fél pontot vonnék le szívem szerint, ami a titkos kulcsodtól levont fél ponttal itt ér össze. :p
A szereplő kulcsodnál szintén volt némi gondom, de ez már inkább a következő szemponthoz tartozik, itt nem is szeretnék kukacoskodni (azt már úgyis megtettem fentebb a hangulatnál. Morgoth szemszögéből láthattuk az eseményeket, az ő szavaival, az ő érzéseivel átitatva. Engem megvettél. ;)
Végül pedig a fő kulcsod. Egészen a történet legvégéig imádtam, ahogyan használtad és a Sötétség (szolgájának) szemszögéből mesélted az eseményeket, miközben mégis végig ott lebegtetted a peremen a fényt, a ciklikus megújulást és vele a reményt, hogy a fényt nem lehet egészen elfojtani, végül mindig felszínre kúszik és visszaszorítja Morgoth-ot. Tényleg vérzik a szívem, hogy a végére odaerőltetted szó szerint az idézetet és Morgoth hirtelen „megvilágosulását” mert szerettem volna megadni neked a max pontot, így viszont nem lenne tiszta a lelkiismeretem, ha ezt tenném. :(

Karakterek: 3 pont
A legelején aggódtam, hogy túl sablonos lesz a történet, de aztán egészen megtetszett, ahogy felvezetted és elmesélted Morgoth „újjá születését” Eru és a Sötétség hatására. Szinte emberivé tetted őt ezzel az esendőséggel, nagyon meglepett, hogy mennyire nem zavart olvasás közben a dolog. Sőt! Kifejezetten tetszett, tudtam azonosulni a szereplőddel, ami (szerintem) az igazán jó történetek egyik ismérve. ^.^
Ezért is sajnáltam nagyon a végét, az a hirtelen nagy ráeszmélés és Pál fordulat Morgoth szemléletmódjában… Számomra nagyon hirtelen jött és emiatt eléggé elnagyolt hatást keltett. Olvasóként éreztem én magamtól is végig, hogy Morgoth öntudatlanul válik/vált bábbá és az olvasási élmény szempontjából nekem sokkal jobb lett volna, ha ezt a hangulatot megtartod az utolsó sorig.

Cselekmény: 4 pont
Szintén a végével van gondom, de mivel csak ismételni tudnám, amit az előző pontnál írtam le, inkább nem teszem. Viszont, ami nagyon tetszett az a lüktetése a történetnek. Hatalmas időt öleltél fel egy alapvetően nagyon rövid novellában, ami miatt könnyen szaggatottá és darabossá válhatott volna a végeredmény, de neked valahogyan mégis sikerült megoldanod, hogy a szöveg szép egésszé álljon össze és ráadásul még a kapkodó se legyen. Nem tudom még most sem, hogy hoztad ezt össze, de le a kalappal. :D
A másik pozitívum, amit muszáj kiemelnem, mert teljesen zsebre tettél vele, az a sárkányok eredete. :) Imádtam, ahogyan bemutattad rajtuk keresztül, hogyan korcsosult el Morgoth eredeti teremtő vágya a Sötétség hatására és váltak a bölcs, békés, szabadon szárnyaló lények, mohó, pusztító bestiákká, akiket leláncol Morgoth létezése. Borzongatóan tökéletes lett. X3

Stílus: 5 pont
Szerintem életemben először fogok olyat leírni, hogy nem zavartak a tőmondatok. Valahogy sikerült olyan szavakat választanod és olyan lüktetést adni a történetnek, ami teljesen elsodort, észre se vettem első olvasásra, hogy milyen sok a tőmondat. A stílusod egyébként is lebilincselő; általában nem szeretem a csak narrációból álló történeteket (elunom őket, hogy őszinte legyek. ^.^”) de ez nagyon megfogott. :)

Szubjektív: 4 pont
A vége miatt sajnos nem vagyok tökéletesen elégedett, de még ennek ellenére is, nagyon megszerettem ezt a történetet, biztosan eszembe fog jutni, ha végül ismét kézbe veszem a Szilmarilokat. ;) Köszönöm az élményt! ♥

DaeMoon, Kritika Klub
(A Merengő fórumán megtalálhatsz minket. ^.~)

Luthien Lovemagic 2015.07.31. 19:06:53

Szia!

Azzal kezdeném, hogy nagyon egyedi volt a szereplő és a szemszögválasztás. Mindig is hiányoltam a Szilmarilokból egy Melkor szemszöget. A másik oldal véleményét és gondolatait jól megismerjük, de Melkorét, aki az események tényleges mozgatója, nem. Ez egy hiánypótló mű a fandomban, ami nagy kincs.

A történetvezetés felemás, az elején még nagyon tetszett, hogy utalsz főbb eseményekre, de nem fejted ki, mert úgyis mindenki ismeri, de a végére ez kicsit átment vázlatos ábrázolásba. Mivel tudom, hogy elég nehéz lehetett így megírni ezt a novellát, ezt nem is annyira érzem hibának, inkább csak egy megjegyzés, hátha hasznosítani tudod a későbbiekben.

Élvezet volt olvasni a történetet, főleg, hogy egy gombostűfejnyi helyesírási hibát sem fedeztem fel benne, bár ehhez lehet az is hozzájárult, hogy lekötött a stílusod. Vannak remek mondataid és szófordulataid, amiket többször elolvastam, ízlelgettem.

Jól összerakott történet lett. Köszönöm, hogy olvashattam!

LL, Kritika Klub (Megtalálsz minket a Merengő fórumon.)
süti beállítások módosítása